luni, 7 decembrie 2015

Rasturnata insiropata cu nuci, taitei de mere si caramel


Cu aceasta reteta particip la concursul Sarbatoarea Recoltei cu valahia garden.

Ingrediente:

1. Pentru blat:
  •  6 oua
  • 12 linguri ulei
  • 1/2 cana zahar
  • 300 g faina
  • 1 plic praf de copt
  • 1 cana nuca macinata
2. Pentru umplutura:
  • 1 kg mere curatate de cotoare (si de coaja, daca doriti)
  • 1/2 cana zahar 
  • 50 g unt
  • 1 gutuie (optional)
3. Pentru sirop:
  • 4-5 linguri zahar
  • 2 cani apa
  • esenta de vanilie
 4. Pentru decor:
  • taitei de mere 
  • 1/2 cana miez de nuca tocat
  • zahar pudra (optional)
  • sau se poate orna cu frisca si deasupra nuca macinata (eu am preferat-o mai naturala).
  Mai intai caramelizam 1/2 cana de zahar intr-o tava dreptunghiulara (cca. 24/38cm) si-l intindem in strat subtire pe fundul si pe marginile tavii. Il lasam la racit si ne ocupam de umplutura.

Merele spalate si curatate de cotoare (daca vreti, si de coaja) le taiem felii, le radem sau le facem taitei.
Eu am ales ultima optiune, ca-s mai aspectuoase si am probat astfel si noua "jucarie": aparatul de facut taitei din legume/fructe :)
Am folosit si o gutuie, pentru un plus de aroma, tot transformata in taitei.
Dupa ce s-a racit zaharul, am presarat mai intai taiteii de gutuie, apoi pe cei de mere. Par prea multe mere, dar nu sunt, trust me, se vor transforma intr-o "crema" delicioasa.
Deasupra merelor am pus din loc in loc bucatele de unt, apoi am pregatit blatul.

Separam albusurile de galbenusuri, apoi batem albusurile cu putina sare (un varf de cutit) si continutam baterea, adaugand treptat zaharul (1/2 cana).
Cand s-au facut spuma tare, adaugam treptat cate un galbenus si putin ulei, continuand sa le mixam.
Punem apoi praful de copt stins cu putin otet de mere, dupa care oprim mixerul si adaugam faina in ploaie, amestecand usor cu o lingura de lemn, de jos in sus, sa nu se lase. La final punem si nuca macinata, omogenizam compozitia si o turnam peste merele din tava.
Coacem in cuptorul preincalzit, la 170 grade, cam 20-25 minute, pana cand trece testul scobitorii.
Cand e gata, scoatem prajitura din cuptor, o desprindem usor de marginile tavii cu un cutit, apoi o rasturnam intr-o tava mai mare. Eu ii pun tava de aragaz deasupra si o intorc rapid, astfel ma asigur ca iese intreaga si nu raman mere lipite in tava.

Pana se raceste, ii pregatim un sirop de zahar ars, astfel: ardem 2-3 linguri de zahar intr-o craticioara, pana se caramelizeaza frumos, fara sa se arda, ca devine amar. Picuram putina apa peste caramel, amestecand bine, cu grija sa nu ne ardem, apoi punem toata apa, mai punem 1 -2 linguri de zahar si il tinem la foc mic, amestecand continuu, pana cand se topeste zaharul (si caramelul, desigur).
Dupa ce oprim focul, il lasam la racit, punem in sirop esenta de vanilie/rom, ce doriti (eu am pus doar vanilie), si il turnam peste prajitura.

La final eu am ornat cu taitei dintr-un mar, stropiti cu putina zeama de lamaie, sa nu oxideze, apoi cu nuca tocata (1/2 cana).
Asa cum am spus, putem orna insa si cu frisca, ori pe toata suprafata, dupa care presaram nuca, ori portionam prajitura si punem cate un mot de frisca pe fiecare portie.

Este foarte aspectuoasa si deosebit de gustoasa!

Observatie: cum eu sunt o mare iubitoare de caramel, parca as spune ca ar merge putin mai mult zahar la caramelul care se intinde in tava. Data viitoare voi folosi 2-3 linguri in plus, taind probabil din ratia de zahar de la blat, pentru ca nici prea dulce nu as vrea sa iasa.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu